Skróty umieszczane na kopercie
Jeszcze słówko należy się skrótom, umieszczanym czasem na kopertach doręczanym przez kogoś. Skrót „p. g.” znaczy „przez grzeczność” (tak, jakby odbierający przesyłkę nie odróżniał listonosza od dżentelmena, świadczącego rzeczywiście grzeczność). Istniał też skrót Ł.O.R. „łaskawie odebrać raczy”, choć nikt już dziś łaskawości nie oczekuje, ale pamiętajmy o pewnej ludzkiej potrzebie prześcignięcia innych, w tym wypadku w elegancji podziękowań. Przy okazji warto wspomnieć skrót zwrotu francuskiego „repondez s’il vous plait” (na zaproszeniach R.S.V.P.), który znaczy „proszę o odpowiedź”, o ustosunkowanie się do zaproszenia. Według starej i niezbyt eleganckiej anegdoty można było odpowiedzieć: D.U.P.A., co znaczy po polsku „Dziękuję uprzejmie, przyjdę akurat nie”. Jak widać, także naszych przodków trzymały się kontrowersyjne dowcipy.Forma na kopercie powinna być w listach oficjalnych taka, by maksymalnie skrócić drogę na właściwe biurko. Im więcej wskazówek, tym lepiej. Dobrze, jeśli możemy dodać od razu numer sprawy (sądowej, rentowej w wypadku ZUSu, ksiąg wieczystych, kartoteki w Urzędzie Skarbowym). W ten sposób zapobiegniemy bezcelowemu otwieraniu koperty.